Het document in de bijlage beschrijft:
Oproep omleiden via het toestel voor Gigaset DE 310 en DE 410 op Cloudbellen
Nu kunnen bellers zich aansluiten of een uitnodiging krijgen tot de conferentie.
Interne en Externe deelnemers kunnen worden uitgenodigd tot de conferentie door tijdens de conferentie *8 gevolgd door het (externe) telefoonnummer te toetsen.
Wacht bij het opbouwen van de conferentie steeds tot de meldtekst is beëindigd voordat uw een volgende deelnemer met *8 gaat uitnodigen.
*8+ <nummer> nieuw toestel uitnodigen voor de conferentie
*30 alle deelnemers verbreken
*31 de laatst toegevoegde deelnemer verwijderen
*21 de conferentie op slot zetten, zodat er geen nieuwe deelnemers meer kunnen worden toegevoegd
*20 de conferentie weer vrijgeven voor nieuwe deelnemers
*11 alle deelnemers staan op luisteren, behalve diegene die de code heeft ingegeven.
*10 alle deelnemers kunnen weer praten in de conferentie
De bijlage is een verkorte handleiding voor de Openstage 15 SIP op het Cloudbellen platforn.
Het document in de bijlage bevat een sjaboon voor de toetsenbelegging voor Gigaset DE 310 / 410 PRO
Overzicht van standaard geblokkeerde risicolanden op Cloudbellen platform
(bijgewerkt volgens de laatste KPN gegevens van 20 febr 2019)
Prefix | Omschrijving |
---|---|
1246 | Barbados |
1264 | Anguilla |
1268 | Antigua and Barbuda |
1345 | Cayman Islands |
1758 | Saint Lucia |
18764 | Jamaica Premium Services |
18768 | Jamaica Premium Services |
211 | South Sudan |
212692 | Morocco Mobile |
2162 | Tunisia Mobile |
2164 | Tunisia Mobile |
2165 | Tunisia Mobile |
2169 | Tunisia Mobile |
220 | Gambia |
221 | Senegal |
2223 | Mauritania Mobile |
2224 | Mauritania Mobile |
223 | Mali |
224 | Guinea |
225 | Ivory Coast |
226 | Burkina Faso |
227 | Niger |
228 | Togo |
229 | Benin |
231 | iberia |
232 | Sierra Leone |
233 | Ghana |
234 | Nigeria |
235 | Chad |
236 | Central African Republic |
237 | Cameroon |
239 | Sao Tome |
240 | Equatorial Guinea |
241 | Gabon Republic |
242 | Congo |
243 | Congo (DR) |
244 | Angola |
245 | uinea Bissau |
246 | Diego Garcia |
247 | Ascension Island |
2486 | Seychelles Premium services |
2489 | Seychelles Premium services |
249 | Sudan |
250 | Rwanda |
251 | Ethiopia |
252 | Somalia |
253 | Djibouti |
254 | Kenya |
25541 | Africa Online |
25590 | Tanzania Premium rate services |
256 | Uganda |
257 | Burundi |
258 | Mozambique |
26122 | Madagascar - Gulfsat |
2637 | Zimbabwe Mobile |
264 | Namibia |
26588 | Malawi Premium Services |
269 | Comoros |
291 | Eritrea |
2992 | Greenland Mobile |
3556 | Albania mobile |
3707 | Lithuania Premium |
3708 | Lithuania Premium |
3709 | Lithuania Premium |
3718 | Latvia Premium |
3719 | Latvia Premium |
7240 | Estonia Special Services |
3725 | Estonia Mobile |
37270 | Estonia Premium |
3728 | Estonia Mobile and Service |
3729 | Estonia Mobile and Service |
3733 | Moldova Stdrd Geo |
3737 | Moldova Service numbers |
37525 | Belarus Mobile |
37526 | Belarus Mobile |
37527 | Belarus Mobile |
37528 | Belarus Mobile |
37529 | Belarus Mobile |
37544 | Belarus Mobile |
3774 | Kosovo Mobiel |
378 | San Marino |
3816 | Serbia Mobile Operators |
38643 | Kosovo IPKO |
38649 | Kosovo IPKO |
3871 | Bosnie International |
3872 | Bosnie International |
3873 | Bosnie International |
874 | Bosnie International |
3875 | Bosnie International |
3876 | Bosnië Herzegowina Mobile |
3877 | Bosnik Herzegowina Reserved |
3878 | Bosnik Herzegowina Reserved |
3879 | Bosnik Herzegowina Reserved |
3897 | Macedonia Mobile |
4281 | Austria Service Numbers |
4382 | Austria Service Numbers |
500 | Falkland Islands (Malvinas) |
501 | Belize |
5023 | Guatemala Premium |
5024 | Guatemala Premium |
5025 | Guatemala Premium |
5037 | El Salvador, Mobile |
504 | Honduras |
5058 | Nicaragua Mobile |
508 | Saint Pierre |
509 | Haiti |
53 | Cuba |
592 | Guyana |
5937 | Ecuador Mobile |
5939 | Ecuador Mobile |
61145 | Australia - Satellite Services |
61147 | Australia - Satellite Services |
670 | East Timor |
67237 | Norfolk Island |
67238 | Norfolk Island |
67239 | Norfolk Island |
674 | Nauru |
675 | Papua New Guinea |
677 | Solomon Islands |
678 | Vanuatu |
682 | Cook Islands |
683 | Niue |
68630 | Kiribati Telemedia en audiotext |
688 | Tuvalu Mobile |
870 | Inmarsat |
87810 | UPT |
880 | Bangladesh |
81 | Iridium |
882 | Thuraya |
883 | Voxbone - Connexion Telenor |
92 | Pakistan |
937 | Afganistan Mobile |
9476 | Sri Lanka, Dialog Telekom |
960 | Maldives |
963 | Syria |
967 | Yemen Arab Republic |
970 | Palestine |
97222 | Israel - Palestine Region |
97242 | Israel - Palestine Region |
97282 | Israel - Palestine Region |
97292 | Israel - Palestine Region |
97256 | Israel - Mobile - Palestine Region |
97259 | Israel - Mobile - Palestine Region |
9936 | Turkmenistan - mobile |
9737 | Bahrain Batelco |
99412 | Azerbaijan - geografisch |
9944 | Azerbijan - Mobile |
9945 | Azerbijan - Mobile |
9946 | Azerbijan - Mobile |
9947 | Azerbijan - Mobile |
Oplossen van router- en firewallproblemen
Indien uw IP-apparatuur is geplaatst achter een router of een gecombineerde modem-router dan is het mogelijk dat u problemen ondervindt bij het gebruik van Cloudbellen Telefonie. Als uw VoIP-account zich geheel NIET laat registreren, dan zult u eerst op de netwerkrouter poort 5060 moeten openen. Ook na succesvolle registratie kunnen er zich nog problemen voordoen. Vaak gaat het hierbij om audioproblemen, waaronder bijvoorbeeld:
Suggesties voor oplossing van dit probleem:
Een goede router weet wat VoIP is en zal de bijbehorende signalen op de juiste wijze routeren binnen het netwerk zodat alles verloopt zoals bedoeld. U hoeft hieraan in principe niets meer in te stellen. Ondervindt u echter wél problemen? Dan zult u uw router een handje moeten helpen bij met maken van de juiste routeringen. De problemen worden doorgaans veroorzaakt door de firewall van de router (ook bekend als NAT) die bepaalde activiteiten van het VoIP-verkeer blokkeert. Veel problemen komen voor met (vaak door internetproviders meegeleverde) modem-routers met VoIP, zoals bijvoorbeeld:
De door providers meegeleverde apparatuur is vaak voorzien van een eigen firmware met beperkte configuratie-mogelijkheden voor uzelf. Vervanging door een apparaat waar u zelf wel de configuratie kunt regelen is vaak de oplossing van uw probleem.
Wij adviseren om van de volgende routers/modems gebruik te maken
Daarnaast kunnen switches problemen met single-way audio en problemen met (intern) doorverbinden veroorzaken.
Het eerste advies is om uw netwerkapparatuur en uw telefoons eens uit te doen, ca. 1 minuut te wachten, en deze weer aan te doen. Herstart uw VoIP apparatuur als laatste. Herhaal dit evt. een paar keer. In de brede range van toegangspoorten die VoIP kan gebruiken is bij diverse routers een deel niet toegankelijk. Het VoIP-signaal staat voor een dichte deur. Door de apparatuur te herstarten komt deze wellicht voor een geopende deur te staan en werkt alles weer naar wens. Geen lange-termijn-oplossing, maar wellicht toch het proberen waard.
Het tweede advies is de complexiteit in uw netwerk zover mogelijk te reduceren. Dit betekent dat u uw telefoons / IP-apparatuur beter niet achter drie routers en 2 switches kunt zetten, maar bv. 2 toestellen direct achter uw modem-router waar uw internetverbinding door binnenkomt (als test). Kijk of u met deze twee toestellen wel kunt doorverbinden, uitbellen, bereikbaar bent, etc. Zo ja, wantrouw dan de achterliggende apparatuur/bekabeling en vervang of her-configureer de onderdelen die de problemen veroorzaakten.
Hieronder vindt u een aantal verdere adviezen die u behulpzaam kunnen zijn bij het lokaliseren van de blokkades en het wegnemen hiervan dan wel verbeteren van de situatie.
TIP: voer één wijziging per keer door en test; voer daarna een volgende wijziging door. Lossen de suggesties uw probleem niet op, dan adviseren wij u de aanschaf van een ander apparaat dat wel geschikt is voor het bedienen van VoIP-verkeer.
1) Controleer internetverbinding Controleer eerst of u een werkende internetverbinding heeft. Open een willekeurige website, bv. www.nu.nl. Zo niet: neem dan contact op met uw internetprovider.
2) Belangrijk: gebruik laatste firmware op uw router Controleer of uw router de laatst beschikbare firmware heeft. Zo niet, upgrade dan de firmware. Veel VoIP-firewall-problemen worden opgelost door een recente firmware, omdat de fabrikant hierin ondersteuning biedt voor VoIP-verkeer. Bij oudere firmware versies is deze ondersteuning vaak niet of in mindere mate aanwezig. Voor gedetailleerde instructies raadpleeg de handleiding en/of fabrikant / website van uw router.
3) Laat verkeer van/naar telefooncentrales door. Stel in de router in dat verkeer afkomstig van en richting de IP-adressen (range) van onze telefooncentrale altijd wordt doorgelaten.
Dit adres is: reg.voxcall.nl
of IP-range
4) Zet firewall-services uit Sommige routers veranderen SIP-gegevenspakketten waardoor VoIP problemen worden gecreëerd. Ga naar de configuratiepagina van uw firewall (vaak menu-opties als Configuration / Firewall / Advanced Settings) en:
5) Schakel Firewall uit Probeer om de firewall uit te schakelen (disable), herstart router en VoIP telefoon en test. Dit is geen eindoplossing maar wel een test of de firewall het probleem veroorzaakt. Ongeacht of dit wel of geen oplossing / verbetering biedt, is het advies om de firewall hierna wel weer te activeren om geen onnodige netwerkrisico’s te lopen. Probeer het pijnpunt in de firewall-configuratie te vinden en weg te nemen.
6) Forward VoIP-poorten naar apparatuur U kunt proberen om de benodigde poorten die de VoIP-signalen transporteren te forwarden naar uw VoIP-apparatuur. U maakt in de NAT tabel van de router een regel aan waardoor de achterliggende VoIP apparatuur op een aantal vaste poorten naar buiten gaat. Deze poorten kunt u middels een andere NAT-regel ook weer openstellen voor inkomend verkeer.
De hieronder genoemde poorten zijn doorgaans nodig voor VoIP verkeer vanaf uw VoIP-apparaat naar de Cloudbellen telefooncentrales.
7) Zet VoIP-apparatuur in DMZ Schakel de optie DMZ in op uw router – deze zorgt ervoor dat de firewall niet geldt voor een specifiek IP-adres. Vul hier het IP-adres van uw VoIP apparaat in. Zijn dat er meerdere, test dan eerst met één VoIP-apparaat.
Het vinden van de juiste instellingen voor uw router / netwerk kan een tijdrovende klus zijn, en mogelijk krijgt u dit niet voor elkaar omdat de router te inflexibel is. Neem ook de uren van u dan wel uw systeembeheerder mee in de overweging om een nieuwe router aan te schaffen.
Laat u ons gerust uw situatie weten - wij doen ons best u te adviseren zodat u zo snel mogelijk zorgeloost kunt bellen en gebeld kunt worden.
Oplossen van router- en firewallproblemen
Indien uw IP-apparatuur is geplaatst achter een router of een gecombineerde modem-router dan is het mogelijk dat u problemen ondervindt bij het gebruik van Breezz Cloudbellen Telefonie. Als uw VoIP-account zich geheel NIET laat registreren, dan zult u eerst op de netwerkrouter poort 5060 moeten openen. Ook na succesvolle registratie kunnen er zich nog problemen voordoen. Vaak gaat het hierbij om audioproblemen, waaronder bijvoorbeeld:
Suggesties voor oplossing van dit probleem:
Een goede router weet wat VoIP is en zal de bijbehorende signalen op de juiste wijze routeren binnen het netwerk zodat alles verloopt zoals bedoeld. U hoeft hieraan in principe niets meer in te stellen. Ondervindt u echter wél problemen? Dan zult u uw router een handje moeten helpen bij met maken van de juiste routeringen. De problemen worden doorgaans veroorzaakt door de firewall van de router (ook bekend als NAT) die bepaalde activiteiten van het VoIP-verkeer blokkeert. Veel problemen komen voor met (vaak door internetproviders meegeleverde) modem-routers met VoIP, zoals bijvoorbeeld:
De door providers meegeleverde apparatuur is vaak voorzien van een eigen firmware met beperkte configuratie-mogelijkheden voor uzelf. Vervanging door een apparaat waar u zelf wel de configuratie kunt regelen is vaak de oplossing van uw probleem.
Wij adviseren om van de volgende routers/modems gebruik te maken
Daarnaast kunnen switches problemen met single-way audio en problemen met (intern) doorverbinden veroorzaken.
Het eerste advies is om uw netwerkapparatuur en uw telefoons eens uit te doen, ca. 1 minuut te wachten, en deze weer aan te doen. Herstart uw VoIP apparatuur als laatste. Herhaal dit evt. een paar keer. In de brede range van toegangspoorten die VoIP kan gebruiken is bij diverse routers een deel niet toegankelijk. Het VoIP-signaal staat voor een dichte deur. Door de apparatuur te herstarten komt deze wellicht voor een geopende deur te staan en werkt alles weer naar wens. Geen lange-termijn-oplossing, maar wellicht toch het proberen waard.
Het tweede advies is de complexiteit in uw netwerk zover mogelijk te reduceren. Dit betekent dat u uw telefoons / IP-apparatuur beter niet achter drie routers en 2 switches kunt zetten, maar bv. 2 toestellen direct achter uw modem-router waar uw internetverbinding door binnenkomt (als test). Kijk of u met deze twee toestellen wel kunt doorverbinden, uitbellen, bereikbaar bent, etc. Zo ja, wantrouw dan de achterliggende apparatuur/bekabeling en vervang of her-configureer de onderdelen die de problemen veroorzaakten.
Hieronder vindt u een aantal verdere adviezen die u behulpzaam kunnen zijn bij het lokaliseren van de blokkades en het wegnemen hiervan dan wel verbeteren van de situatie.
TIP: voer één wijziging per keer door en test; voer daarna een volgende wijziging door. Lossen de suggesties uw probleem niet op, dan adviseren wij u de aanschaf van een ander apparaat dat wel geschikt is voor het bedienen van VoIP-verkeer.
1) Controleer internetverbinding Controleer eerst of u een werkende internetverbinding heeft. Open een willekeurige website, bv. www.nu.nl. Zo niet: neem dan contact op met uw internetprovider.
2) Belangrijk: gebruik laatste firmware op uw router Controleer of uw router de laatst beschikbare firmware heeft. Zo niet, upgrade dan de firmware. Veel VoIP-firewall-problemen worden opgelost door een recente firmware, omdat de fabrikant hierin ondersteuning biedt voor VoIP-verkeer. Bij oudere firmware versies is deze ondersteuning vaak niet of in mindere mate aanwezig. Voor gedetailleerde instructies raadpleeg de handleiding en/of fabrikant / website van uw router.
3) Laat verkeer van/naar telefooncentrales door. Stel in de router in dat verkeer afkomstig van en richting de IP-adressen (range) van onze telefooncentrale altijd wordt doorgelaten.
Dit adres is: sip.sipnl.net
of IP-ranges
4) Zet firewall-services uit Sommige routers veranderen SIP-gegevenspakketten waardoor VoIP problemen worden gecreëerd. Ga naar de configuratiepagina van uw firewall (vaak menu-opties als Configuration / Firewall / Advanced Settings) en:
5) Schakel Firewall uit Probeer om de firewall uit te schakelen (disable), herstart router en VoIP telefoon en test. Dit is geen eindoplossing maar wel een test of de firewall het probleem veroorzaakt. Ongeacht of dit wel of geen oplossing / verbetering biedt, is het advies om de firewall hierna wel weer te activeren om geen onnodige netwerkrisico’s te lopen. Probeer het pijnpunt in de firewall-configuratie te vinden en weg te nemen.
6) Forward VoIP-poorten naar apparatuur U kunt proberen om de benodigde poorten die de VoIP-signalen transporteren te forwarden naar uw VoIP-apparatuur. U maakt in de NAT tabel van de router een regel aan waardoor de achterliggende VoIP apparatuur op een aantal vaste poorten naar buiten gaat. Deze poorten kunt u middels een andere NAT-regel ook weer openstellen voor inkomend verkeer.
De hieronder genoemde poorten zijn doorgaans nodig voor VoIP verkeer vanaf uw VoIP-apparaat naar de Cloudbellen telefooncentrales.
7) Zet VoIP-apparatuur in DMZ Schakel de optie DMZ in op uw router – deze zorgt ervoor dat de firewall niet geldt voor een specifiek IP-adres. Vul hier het IP-adres van uw VoIP apparaat in. Zijn dat er meerdere, test dan eerst met één VoIP-apparaat.
Het vinden van de juiste instellingen voor uw router / netwerk kan een tijdrovende klus zijn, en mogelijk krijgt u dit niet voor elkaar omdat de router te inflexibel is. Neem ook de uren van u dan wel uw systeembeheerder mee in de overweging om een nieuwe router aan te schaffen.
Laat u ons gerust uw situatie weten - wij doen ons best u te adviseren zodat u zo snel mogelijk zorgeloost kunt bellen en gebeld kunt worden.
Gesprek doorverbinden
Aangekondigd doorverbinden op gigaset handset
Aangekondigd doorverbinden op vast toestel
Onaangekondigd doorverbinden op gigaset handset
Oproepovername
*21 Oproep overnemen van een bellend toestel
*21<tslnr> Oproep overnemen van toestel <tslnr>indien er meerdere toestellen bellen
Parkeren
#2 Gesprek parkeren
*221 Het 1e geparkeerde gesprek uit de parkeerstand halen
*229 Het laatste geparkeerde gesprek uit de parkeerstand halen
*225 Als er meerdere gesprekken zijn geparkeerd, geeft het systeem van elk gesprek het CallerID (herkende nummer van de beller) weer. Druk op de *-toets om het betreffende gesprek uit de parkeerstand te halen.
*2253 Het 3e geparkeerde gesprek uit de parkeerstand halen
*22510 Het 10e geparkeerde gesprek uit de parkeerstand halen, enz.
Niet storen
*78 Niet storen activeren.
*79 Niet storen de-activeren
Aankloppen 2e gesprek
*71 Aankloppen 2e gesprek op toestel toestaan.
*70 Aankloppen 2e gesprek op toestel niet toestaan
Nummerherkenning
*85 Nummerherkenning naar extern uitschakelen.
*65 Nummerherkenning naar extern inschakelen.
Callrule activeren / deactiveren (mits vooraf geprogrammeerd)
*741 in/ uit schakelen 1e callrule
*742 in/ uit schakelen 2e callrule
Voicemail (indien door beheerder gelicenseerd en geactiveerd.
*95 Toegang tot voicemail. (default pincode 1234)
*950 Voicemail op het toestel activeren / deactiveren
*95<tslnr> Een voicemail bericht achterlaten bij een toestel zonder deze eerst aan te bellen.
Wachtrij agent
*96 Inloggen als agent op je eigen toestel (b.v. op tsl 100 als agent 100)
*97 Inloggen als agent op een ander toestel (b.v. op tsl 101 als agent 100)
*98 Uitloggen als agent op je eigen toestel
*26 Agent status op nabewerking aanzetten
*28 Agent status op nabewerking uitzetten
Via onderstaande link kunt u de ZoIPer client software voor Cloudbellen downloaden:
http://www.zoiper.com/en/voip-softphone/download/zoiper3
Zie ook de installatie instructies:
http://www.zoiper.com/en/documentation/windows-installation-and-configuration
Zie ook de instructies voor het bellen van telefoonnummers vanuit de verschillende browsers (Click2Dial):
Activeren
Om een conferentie te starten vanaf uw toestel, moet u bellen naar 8+<uw toestelnummer>.
Er wordt een nieuwe conferentie box gestart. U hoort de tekst "You now will be placed into the conference" , gevolgd door een kort gebruikersmenu.
Conferentie uitbreiden
De conferentie box is gestart en u hoort de wachtmuziek.
Mogelijke codes/functies tijdens de conferentie voor de moderator
*31 Verwijder de laatste deelnemer
*21 Vergrendel de conferentie. Er kunnen geen nieuwe deelnemers worden toegevoegd
*20 Ontgrendel de conferentie. Er kunnen weer nieuwe deelnemers worden toegevoegd.
*11 Mute alle deelnemers.
*10 Un-mute alle deelnemers
Mogelijke codes/functies tijdens de conferentie voor de deelnemers
Activeren
Met *950 kunt u uw voicemail vanaf uw toestel activeren en de-activeren
Toegang
Bel *95 van af uw eigen toestel of bel uw eigen interne nummer
U hoort de tekst: “This is the voicemail system…… password”
Geef pincode in (standaard 1234)
Hoofdmenu
1 - ga naar ingesproken berichten ►►►► | 3 - advanced opties
2 - ga naar andere berichten folders | 5 - herhaal
0 - mailbox opties | 7 - wissen
* - help | 9 - opslaan
# - einde
Optiemenu
1 - inspreken / bewerken tekst bij afwezigheid ► inspreken en sluit af met #
2 - inspreken / bewerken tekst bij bezet ► inspreken en sluit af met #
3 - inspreken / bewerken naam ► inspreken en sluit af met #
4 - inspreken / bewerken tijdelijke tekst *) |1 - opnemen ►►► | 1 - opslaan
|2 - wissen | 2 - afluisteren
5 - paswoord wijzigen | 3 - opnemen
* - terug naar hoofdmenu
*) LET OP
Als een tijdelijke tekst is opgenomen, overroled deze de andere opgenomen welkomstteksten.